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Latest documentary "Oyster Factory" has been officially invited to Locarno International Film Festival 2015! 最新作『牡蠣工場』がロカルノ国際映画祭へ正式招待されました!

Sunday, July 22, 2007

It was tough! 痛かった…

 昨日、映画祭の一環として、NYで初めて『選挙』が上映された。友だちが大勢駆けつけてくれて(来てくれてありがとう!)、ホントに嬉しかったし有り難かったんだけど、それだけに、上映環境の悪さが痛恨だった。
 というのは、窓の大きいパーティー会場が急ごしらえの上映会場になっていたので、暗幕で窓を塞いでも暗くなりきれず、黒や色が全く出ない。だから映像から全ての奥行きが奪われ、ペラペラにしかみえない。映画には闇が必要なのだ。
 しかも16:9のワイドスクリーンで上映するはずなのにプロジェクターがそれに対応しておらず、4:3にスクイーズした状態で全編を流された。これでは構図も何もあったものではない。わざわざお金を払って来て下さったお客さんに申し訳なく、穴があったら入りたい思いだった。いくら丹誠込めて作った映画も、最後の最後で台無しになることがある。その恐ろしさを心に刻まれた。昨夜は悪夢で何度も起きてしまった。
 ノリの良いニューヨークのお客さんたちは、それでも随所で爆笑してくれて、映画自体は楽しんでくれたようにみえた。上映後の質疑応答は盛り上がったし、観てくれた大勢の友だちから「大丈夫、だれも構図や色みのことなんて気にしてないよ」と慰められた。有り難かったし、きっとそれもそうなんだろうけど、僕としては不本意だった。やっぱり僕には構図や色みも大事なのだ。
 映画祭には、『選挙』を招待してくれたことに感謝しているし、光栄に思っている。だからこそ、適切な上映環境を整備してもらうことは急務だと思った。

Yesterday, CAMPAIGN was screened in New York City for the first time as a part of a film festival. Many friends came (Thank you!), which made me so happy, but because of that, I felt even more painful that the condition of the projection was far from the ideal.

It was tough because they converted a party room with large windows to a tentative screening room. Even with heavy curtains, the room didn't become dark enough. As a result, black and colors were totally washed out. Images looked cheap and had no depth. A movie needs darkness to be a movie.

In addition to this, the projector refused to be adjusted to a wide screen mode, and the whole movie was presented in a squeezed 4:3 mode. This totally ruined my compositions. I felt really sorry and ashamed that people paid to see this. Even if you spent years to make your movie perfect, it could be ruined in the very last phase - presentation. It's scary. Last night, I woke up a few times because of nightmares.

Even in this condition, however, New York audience was warm and responsive (thanks again!). They seemed to enjoy the movie laughing pretty hard from time to time. Q&A after the screening was fun, and many of my friends tried to cheer me up saying "Don't worry, nobody didn't really care about the compositions or colors. We enjoyed the movie." Maybe they were right, and I really appreciate what they say, but still, I didn't feel OK. I care about compositions and colors, indeed.

I feel grateful and honored that the festival invited CAMPAIGN. And this festival is very important to New York. And that is precisely the reason that I want them to improve the environment in which they show movies.

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